Va­sem­mis­to­nais­ten Pro Fe­mi­nis­mi -pal­kin­to yh­den­ver­tai­suus­kou­lut­ta­ja, ak­ti­vis­ti Ja­vie­ra Marc­hant Ae­dol­le

Vasemmistonaiset myöntää Pro feminismi -palkinnon 2023 yhdenvertaisuuskouluttaja, aktivisti Javiera Marchant Aedolle. Pro feminismi -palkinto myönnetään työstä sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi, naisten aseman parantamiseksi tai rakenteellisen epätasa-arvon poistamiseksi.

Vasemmistonaiset katsoo, että pitkäjänteisellä toiminnallaan yhdenvertaisuuden puolesta ja rakenteellista syrjintää vastaan Marchant Aedo on tehnyt merkittävää työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Hän on tehnyt vaikuttavaa työtä ihmisoikeuksien ja intersektionaalisen feminismin eteen. Lisäksi hän on ajanut pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeuksia. Viime aikoina hän on toiminut aktiivisesti palestiinalaisten tukena Israelin hyökkäystä vastaan.

“Marchant Aedo on muistuttanut ihmisoikeuksien tärkeydestä myös niissä tilanteissa, joissa keskustelu ihmisten oikeudesta turvaan ja ihmisarvoiseen elämään kiinnostaa yhä harvempia poliittisia päätöksentekijöitä”, kertoo palkinnon luovuttanut Vasemmistonaisten varapuhenainen Gashaw Bibani.

Vasemmistonaiset korostaa, että erityisesti haavoittuvaisessa asemassa olevien oikeuksien puolesta taisteleminen sekä syrjivien rakenteiden murtamiseen pyrkivä työ ovat tänä aikana ehkä tärkeämpiä kuin koskaan.

“Nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä, missä hallitus on tehnyt selväksi miten vähän se arvostaa esimerkiksi köyhiä, vammaisia, rodullistettuja tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä ja heidän elämäänsä, olemme aina jatkuvassa vaarassa vaipua lamaannuttavaan epätoivoon. Kun on elänyt tässä maassa aina tavalla tai toisella vieraana, toisena ja ulkopuolisena, niin yhteisöjen löytäminen on joskus hankalaa. Siksi tämä palkinto tuntuu isolta kannustukselta: me näemme sinut, jatka työtäsi, me tuemme sinua.

Otan tämän palkinnon vastaan poliittisena pakolaisena, vasemmistolaisena ja antikapitalistisena aktivistina, jolle feminismi on työkalu, kuten vasara talon rakentajalle. Tämä palkinto on ikään kuin tämän työkalun vahvistamista. Työ yhdenvertaisemman yhteiskunnan rakentamiseksi jatkuu,” toteaa palkinnon saaja Javiera Marchant Aedo.

Vasemmistonaisten hallitus Valtikka valitsi Javiera Marchant Aedon vuoden 2023 Pro feminismi -palkinnon saajaksi. Palkintoa on jaettu vuodesta 2005 lähtien. Palkinnon jakamisessa on ollut lyhyt tauko, jonka jälkeen palkinnon jakaminen aloitettiin uudelleen viime vuonna. Marchant Aedo ottaa palkinnon vastaan Vasemmistoliiton puoluetoimiston glögitilaisuudessa 14.12. Helsingissä.

Lisätietoja:

Milla Pyykkönen, tasa-arvopoliittinen asiantuntija