Va­sem­mis­to­nai­set sai uu­den joh­don ja hal­li­tuk­sen – Ve­ro­ni­ka Hon­ka­sa­lo jat­kaa pu­he­nai­se­na

Vasemmistonaisten valtakunnallisessa kokouksessa 26.–27.11. valittiin verkostolle uusi hallitus ja puhenaiset vuosille 2023–2025.

Kansanedustaja Veronika Honkasalo jatkaa Vasemmistonaisten johdossa. Tällä kertaa vastaehdokkaita puhenaiseksi ei ollut.

– Vasemmistonaisten tehtävänä on sparrata vasemmistoliittoa toimimaan entistä feministisemmin. Vasemmistonaiset on intersektionaalinen ja antirasistinen toimija. Haluan, että vahvistamme toimintaamme pohjoismaisella tasolla ja pidämme jatkossakin voimakkaasti esillä globaalia solidaarisuutta, puhenaiseksi valittu Honkasalo painotti.

Honkasalo totesi myös, että viime vuosien aikana Vasemmistonaisten hallituksessa Valtikassa on erityisen hyvin onnistuttu sukupolvien välisen vuoropuhelun vahvistamisessa. Vuosien 2023–2025 tavoitteeksi hän mainitsi paikallistoiminnan vahvistamisen ja mentorointitoiminnan järjestämisen, jotta kukaan Vasemmistonaisten jäsenistä ei joutuisi hoitamaan poliittista toimintaansa yksin.

Varapuhenaisten paikasta kisattiin neljän ehdokkaan kesken. Varapuhenaisiksi valittiin Gashaw Bibani Vantaalta ja Arja Tauria-Huttunen Kotkasta.

– Olen kasvanut hyvin patriarkaalisessa kulttuurissa, jossa olen joutunut aina puolustamaan itseni ja muiden naisten oikeuksia. Feminismi merkitsee ihmisarvoa etnisestä taustasta, sukupuolesta ja yhteiskuntaluokasta riippumatta, varapuhenaiseksi valittu Gashaw Bibani kertoi.

Bibani painotti puheenvuorossaan, miten tärkeää on olla osa maailmanlaajuista vasemmistofeminististä liikettä, joka tunnistaa ja ratkaisee palkkatasa-arvon, rauhantyön ja inhimillisen toimeentulon kaltaisia kysymyksiä.

Arja-Tauria Huttunen puolestaan kertoi olevansa ruohonjuuritason puurtaja, joka on 14-vuotiaasta lähtien työskennellyt monipuolisissa tehtävissä esimerkiksi siivoojana, kaupassa, rahtivirkailijana, työvalmentajana, yksilövalmentajana, eskariopena ja koulunkäynnin ohjaajana sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien ohjaajana.

– En ole hyvä hienoissa sivistyssanoissa, mutta jonkun on puhuttava myös kansan kielellä, Tauria-Huttunen totesi.

Vasemmistonaisten hallituksen Valtikkaan valittiin seuraavat henkilöt:

Minja Koskela, Helsinki
Selmi Holopainen, Turku