PER­HEI­DEN TU­KI­PAL­VE­LUT ERO­TI­LAN­TEIS­SA LAI­TET­TA­VA KUN­TOON

Tammikuussa 2022 järjestettävissä sotevaaleissa on kyse kaikkien Suomessa asuvien tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta mahdollisuudesta päästä riittävien sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin. Yhtenä Vasemmistonaisten tavoitteena on vahvistaa sosiaalipalveluiden saavutettavuutta ja tasa-arvoisuutta.

Vasemmistonaiset vaatii, että soteuudistuksessa laitetaan eropalvelut ja lapsiperheiden tukipalvelut erotilanteissa kuntoon. Perheoikeudellisilla palveluilla turvataan lapsen hyvinvointi erotilanteissa. Apua tarjotaan esimerkiksi lasta koskeviin sopimuksiin ja selvityksiin.

– Nykyisin jonot lastenvalvojalle voivat olla monta kuukautta. Tämä voi pahentaa kriisiä tilanteissa, joissa vanhemmilla on erimielisyyksiä lapsen eron jälkeiseen huoltoon ja asumiseen liittyvissä asioissa, sanoo Vasemmistonaisten puhenainen, kansanedustaja Veronika Honkasalo.

Vasemmistonaiset edellyttää lisää resursseja perheoikeudellisiin palveluihin. Perheiden on päästävä perheoikeudellisten palvelujen piiriin ennen tilanteen kriisiytymistä. Henkilöstöllä on myös oltava riittävästi tietoa monimuotoisista perhetilanteista. Lastenvalvojien resurssien on vastattava alueen tarpeeseen.

– Matalan kynnyksen eron ensiapupisteitä tulee olla kaikilla hyvinvointialueilla,  sanoo Honkasalo.

Eron ensiapupisteet tarjoavat ohjausta ja apua erotilanteisiin, eroperheen erityiskysymyksiin ja lasten asioiden järjestämiseen. Työntekijöiden on osattava neuvoa tapaamisasioissa myös silloin, kun lapsella on enemmän kuin kaksi vanhempaa.

Palveluissa on huomioitava lasten vuoroasuminen. Työntekijöiden tulee vahvistaa tasa-arvoista vanhemmuutta tukemalla lasten vuoroasumista eron jälkeen. Perheoikeudellisten palveluiden työntekijöden osaamista lasten vuoroasumisesta tulee lisätä täydennyskoulutuksella. Lasten ja perheiden palvelut, kuten lastensuojelun palvelut, kotipalvelu ja terveydenhuolto, on turvattava lapselle ja tämän perheelle molemmissa kodeissa ja myös silloin, kun kodit sijaitsevat eri hyvinvointialueilla.

Lisätiedot:

Milla Pyykkönen, naispoliittinen asiantuntija, p. 040 663 0031