Hallitukselle näkemiin – tasa-arvotyö jatkuu

Hämmästyttävän vähälle huomiolle, jopa tarkkasilmäiseltä some-kansalta lähes näkymättömiin, on jäänyt tasa-arvotasku Paavon ministerisalkussa. Kuinka moni esimerkiksi tietää, millaista kamppailua viime vuosina on käyty tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain uudistamiseksi?

Jos kysyisi satunnaisilta kanssaeläjiltä, pitääkö laissa kertoa selkeästi, miten työnantajan tulee puuttua perusteettomiin palkkaeroihin, uskoisin useimpien vastaavan myöntävästi. Hämmästyttävällä tavalla näistä selkeistä kirjauksista on kuitenkin täytynyt hallituksessa vääntää hartiavoimin.

En tiedä, tulisiko kanssaeläjille yllätyksenä, että suurimmat ongelmat konkreettisten työelämän tasa-arvoa lisäävien tekojen suhteen on Elinkeinoelämän keskusliitolla sekä sen poliittisella jatkeella, Kokoomuksella. Onhan se rankkaa, että työnantajien pitäisi aktiivisesti toimia sen eteen, etteivät tulisi syrjineeksi työntekijöitään.

Sen sijaan en tiedä, tarvitseeko edes mainita, mille hallitusosapuolelle lähes ylitsepääsemättömän vaikea on ajatus siitä, että laissa kiellettäisiin myös transihmisten syrjintä.

Jos mahdollista, Suomen kansainvälisistä sitoumuksista ja toiminnasta sukupuolten tasa-arvon ja naisten aseman parantamiseksi puhutaan vielä vähemmän kuin kotimaan tasa-arvopolitiikan väännöistä.

Itsekin opin vasta naisjärjestöskeneen tullessani, että YK järjestää joka kevät kaksiviikkoisen Naisten asema -toimikunnan (CSW) kokouksen New Yorkissa. Tarina kertoo, että tänä vuonna Suomen valtion puheenvuoron pitänyt tasa-arvoministeri sai viidet väliaplodit. Niissä istunnoissa ei ole tapana aplodeja jaella.

Toisaalta ihanaa, että juuri meidän Paavo siellä villitsi globaalia tasa-arvoväkeä, mutta toisaalta myös hieman lannistavaa, että tasa-arvosta skarpisti puhuva mies on edelleen ihastusta herättävä ilmestys.

Jos sukupuolten välinen tasa-arvo tuntuu olevan yhteiskunnallisessa keskustelussa passé, on yhdenvertaisuudesta valtamedioissa kohuttu senkin edestä. Paavokin edisti homosaatiota ansiokkaasti esimerkiksi sateenkaarilipulla Moskovan MM-yleisurheilukisoissa. Teko se on symbolinenkin teko ajassa, jossa vakavalla naamalla ehdotellaan erityisetuja avioliitossa lisääntyneille naisille.

Loppuun lämmin kiitos koko hallitusryhmälle. Kolmen vuoden uurastus ei taatusti ollut turhaa!

Saila Ruuth
kirjoittaja on Vasemmistonaisten puhenainen