Pääkirjoitus: Eurooppa kuntoon!

Eurooppalaiset tilastot eivät aina imartele Suomea. Vaikka kuinka ylpeilisimme maailmalla, että Suomen naiset taistelivat ensimmäisinä maailmassa vaalikelpoisuuden itselleen, tilastot kertovat, että naisten ja miesten palkkaerot maassamme ovat Euroopan huippua, samoin kuin naisiin kohdistuva väkivalta.

Ääntä meidän kannattaisi pitää äitiyspakkauksistamme, kouluruuasta, lähes subjektiivisesta päivähoidosta ja vähäisistä teiniraskauksista.

****

Kaikista tärkeistä elimistä ja ylväistä periaatteista huolimatta Suutarin lapsella ei ole kenkiä – viisaus sopii hyvin EU:n omaan sisäiseen toimintaan. Kun katsomme Unionin toimielinten sukupuolijakaumaa, ei näytä hyvältä. Tämä on huolestuttavaa: sukupuolten tasa-arvoa edistäviä tai estäviä vaikutuksia voidaan arvioida monin tavoin, eikä yhteisymmärrystä välttämättä löydy. Määrällinen tasa-arvo sen sijaan on helposti todettavissa. Ja myös toteutettavissa, jos tahtoa löytyy.

EU-maiden kansallisissa parlamenteissa naisia on keskimäärin vain 24 %. Unionin parlamentin tilanne on sentään parempi. Ennen edellisiä eurovaaleja vuonna 2009 Euroopan Naislobby (EWL), monet parlamentaarikot ja kansalliset naisjärjestöt pyrkivät nostamaan 50/50 – kampanjalla naisten osuutta parlamentin jäsenistössä. Kampanjan motto oli “Moderni eurooppalainen demokratia ei toteudu ilman sukupuolten tasa-arvoa”. Naisten edustus nousikin 35 prosenttiin aiemmasta 31 prosentista. Ykkösenä on Suomi – kahdeksasta mepistämme viisi on naisia – toisena tulee Ruotsi, perää pitää Malta, jonka kaikki viisi meppiä ovat miehiä.

Euroopan Unionissa jyllää sama käytäntö kuin muissakin päätöksentekoapparaateissa: vaaleilla valituissa elimissä naisia on suhteellisesti eniten, mutta nimityksiin perustuvat valinnat suosivat miehiä.

Niinpä parlamentin ylemmät virkamiehet ovat pääosin miehiä, EU-suurlähettiläiden (COREPER) 27-henkisetä porukasta vain kaksi on naisia. Komission keskeisistä huippuviroista 85 % on miehitetty. 28-jäseninen komissio pitää sisällään yhdeksän naista, parlamentin 15 puhemiehestä naisia on ainoastaan kolme jne. – Olisipa Kokoomuksella ollut nyt hieno tilaisuus esittää komissaariksi Sirpa Pietikäistä, naista jolla on sekä ministeri- että EU-kokemusta.

******

Unionin talouspolitiikassa harjoitettu kurjistamis- ja kiristämislinja on lisännyt eriarvoisuutta luokkien kesken ja se tarkoittaa aina lisääntyvää eriarvoisuutta myös sukupuolten kesken ja naisten aseman huonontumista.

Nousevat äärioikeistolaiset puolueet ovat pelottava uhka naisille ja moniarvoisuudelle ja ennen kaikkea rauhalle maanosassamme. Väkivalta, machoilu ja kaikenlainen sovinismi päättyvät katastrofiin niin yksityisessä kuin valtioiden keskeisessä kanssakäymisessä!

Siksi tarvitsemme muutosta: Pois itse tungetut haavoittavat kivet Europan patjan alta, lisää viisautta, vasemmistoa ja naisia Euroopan parlamenttiin ja päätöksentekijöiksi.