Espanja: Abortin kieltäminen tarkoittaa sen yksityistämistä

“Meitä kohdeltiin kuin terroristeja”

Espanjalaisnaiset ovat olleet barrikadeilla joulukuusta lähtien. EU:n naisjärjestöjen katto-organisaation, European Women’s Lobbyn espanjalaisjäsenet ovat aloittaneet hiljattain Abortion Travel -nimisen kampanjan, joka tarjoaa tietoa matkapaketeista naisille, jotka suunnittelevat matkustavansa ulkomaille tekemään abortin. Kampanjan tarkoitus on osoittaa tiukentuneen lain järjettömyys ja herättää samalla keskustelua.

“Vapauden junat” taas ovat kuljettaneet kymmeniä tuhansia mielenosoittajia eri puolilta Espanjaa pääkaupunkiin Madridiin vastustamaan pääministeri Mariano Rajoyn hallituksen aborttilakia.

“Uskomatonta, että joudun jälleen osoittamaan mieltäni tämän asian puolesta”, hämmästeli vanhempi espanjalaisnainen paikallislehden haastattelussa.

“Meitä kohdeltiin kotimaassamme kuin terroristeja”, kommentoi 35 vuotta sitten ulkomailla abortin tehnyt espanjalaisnainen.

“Meidän nuorten naisten on huomattava, etteivät saavutetut oikeutemme ole koskaan ikuisia, elämme epärealistisessa toteutuneen tasa-arvon harhakuvassa, ja siksi meidän täytyy järjestäytyä ja oppia aikaisemmilta sukupolvilta, vallata kadut ja vaatia ihmisoikeuksiamme”, sanoi espanjalaisaktivisti Sara Jiménez Kansan Uutisten haastattelussa tammikuussa.

Suomi esillä espanjalaismediassa

Espanja näyttäytyy uuden lakinsa myötä Euroopan taka-pajulana, mutta yllättäen myös Suomi on saanut kyseenalaista mainetta maan mediassa. Lehdistössä on vertailtu runsaasti eri maiden aborttilakeja, ja Suomi näyttäytyy Euroopan tilastoissa outona poikkeuksena.

Suomessa abortti on käytännössä mahdollinen kaikille, mutta lainsäädännön tasolla näin ei ole, vaan päätös täytyy perustella. Tämän lisäksi vaaditaan kahden eri lääkärin todistus. Pelkkää lain kirjainta vertailevat tilastot vievät Suomen Euroopan tiukimpien abortinrajoittajien joukkoon.

Espanjalainen El Mundo – lehti kirjoittaa, että “Espanja päätyy uuden aborttilain myötä Euroopan hännille, sellaisten abortin kieltävien tai sitä vahvasti rajoittavien maiden, kuten Maltan ja Suomen joukkoon”.

“Suurin osa Euroopan maista, kuten Espanjakin tähän asti, hyväksyy abortin ehdoitta tietylle raskausviikolle saakka. Vain muutama harva maa vaatii abortille syytä, näiden joukossa Suomi, jossa on kuusi hyväksyttyä syytä abortille, ja jossa lisäksi vaaditaan kahden lääkärin hyväksyntä ennen toimenpidettä, tällainen tiukempi käytäntö on myös osassa Latinalaisen Amerikan maita ja muslimimaissa”, lehti jatkaa.

Espanjalaislehtien aborttikirjoittelu herättää suomalaisen lukijan havahtumaan kotimaamme jälkeenjääneeseen lainsäädäntöön. Se, että abortti käytännössä myönnetään kaikille, ei poista sitä tosiasiaa, ettei se lain silmissä ole vapaa, ja vain naisen omasta tahdosta riippuva. Olisiko asialle vihdoin aika tehdä jotain?

Laiton abortti tappaa 47 000 naista joka vuosi

Noin puolet maailmassa tehdyistä aborteista on laittomia. Suurin osa laittomista aborteista tehdään Latinalaisessa Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Niiden seurauksena 47 000 naista kuolee joka vuosi. Tilastojen mukaan aborttien määrä ei myöskään laske lainsäädännön tiukentamisen myötä.

“Aborttia ei virallisissa raporteissa ja sairaalakertomuksissa ole olemassa, mutta senkin edestä on kuolleita tai vammautuneita naisia”, kommentoi kansalaisjärjestön edustaja Santiago Barambio espanjalaislehdessä.

Espanjassa abortin kieltäminen tulee vaikuttamaan kipeimmin kaikkein köyhimpiin. Paremmin toimeentulevilla on aina mahdollisuus matkustaa ulkomaille tai tehdä aborttinsa kalliimmalla, mutta turvallisemmalla laittomalla yksityisklinikalla.

Espanjan vasemmisto onkin kritisoinut uutta aborttilakia siitä, että käytännössä aborttia ei kielletä, vaan se yksityistetään.

“Ne, joihin uusi laki vaikuttaa toden teolla, ovat jälleen kerran köyhät naiset. Työttömät, yksinhuoltajat, siirtolaiset, ja muut, joilla ei ole taloudellisia resursseja matkustaa ulkomaille”, kertoi Sara Jiménez.

“Oikeusministeriön arvion mukaan vuonna 1976 noin 400 naista menetti henkensä laittoman abortin seurauksena. Todellinen luku on varmasti virallista lukua suurempi”, hän jatkoi.

“Haluan kuulla oikeusministeriön arvion siitä, kuinka monen naisen hengen he arvelevat uuden lakinsa vaativan vuoden 2014 aikana!”

Raisa Musakka
kirjoittaja on Euroopan Vasemmistopuolueen Latin America -työryhmän jäsen