Lehtihylly

Pippuri 2/2015 pääkirjoitus

Miten käy hallitukselta sukupuolten tasa-arvo? Politiikan tutkimus parinkymmenen vuoden takaa osoitti, että oikeiston ollessa vallassa sukupuolten tasa-arvo ja naisten asema edistyvät huonosti. Näin näyttää olevan edelleen, vaikka porvaripuolueiden naisjärjestöt ovat aiempaa rohkeampia tuomaan esille sukupuoliristiriidan.  Hallitusohjelma on laadittu oikeistolaisten, konservatiivisten ja voimakkaasti miestapaisen politiikan ehdoilla, asenteilla ja arvoilla. Se rokottaa tietysti köyhimpiä – ja naisia. […]

Somessa kuhisee: Normitalkoilla kohti kyttäysyhteiskuntaa

Loppukevään kiihkeimmät somekeskustelut on käyty epäilemättä vaalitulosta ja hallitusohjelmaa analysoidessa. Pohdinnoissa yksi selitys Vasemmistoliiton heikolle vaalimenestykselle on löydetty viestinnästä. Emme tiedosta, millaista mielikuvaa rakennamme itsestämme. Uskomme liikaa tiukan asiasisällön ja Oikeassa olemisen voimaan, ja tulemme tehneeksi valintoja – vaaliteemavalintoja, sanavalintoja, kuvakielivalintoja, kaikenlaisia valintoja – joista syntyvä kokonaisuus ei herätä riittävästi positiivisia tunteita kuten luottamusta, kiinnostusta […]

[ Lue lisää → ]

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus eivät ole mielipidekysymyksiä

Timo Hännikäisen juhannuskirjoittelu Naisasialiitto Unionin ja Naisten Linjan Facebook-sivuilla sekä Tapanilan raiskaukset ovat nostaneet esiin jälleen kysymyksen siitä, miksi rasismin vastustaminen on myös naisasia? Se on sitä siksi, että rasismi kietoutuu yhteen naisten alistamisen kanssa. Varsin tyypillinen ajatuskulku ja jopa ääneenlausuttu syy maahanmuuton vastustamiselle on se, että musta mies tulee ja raiskaa meidän naiset. Ensinnäkin […]

Pääkirjoitus: Eurooppa kuntoon!

kansi1-2_14Foinikialainen prinsessa Europa, jonka mukaan maanosamme sain nimensä, ei ole parhaassa hapessa juuri nyt. Prinsessan patjan alla on liikaa erilaisia herneitä, hänen huonounisuutensa häiritsee jo lähes kaikkia ja saa koko maanosan voimaan huonosti.

****

Sukupuolten välinen tasa- arvo on yksi Euroopan Unionin perusarvoista. Tasa-arvoa pyritään yhtäältä edistämään sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisella (mainstreaming, ” läpäisyperiaate”) ja toisaalta erityistoimilla tasa-arvon esteiden poistamiseksi, vaikkapa kiintiöillä. Tämä koskee niin politiikan sisältöjä kuin EU:n eri toimijoita. Nämä arvokkaat periaatteet on saatava käytäntöön!

Tasa-arvon edistäminen kuuluu siis kaikille toimielimille, Unionin komissiosta Unionin ministerineuvostoon. Parlamentissa on mm. naisten oikeuksia ja sukupuolten tasa-arvoa käsittelevä valiokunta, johon ei suomalaismepit ole suuremmin jostain syystä halunneet.

Vuonna 210 perustettiin Euroopan Unionin oma tasa-arvoinstituutti EIGE. Se sijaitsee Vilnassa tehtävänään tukea EU-toimielimiä ja myös jäsenmaita tasa-arvokysymyksissä. Se kerää myös tietoja ja kehittää EU:n tasa-arvoindeksiä. Sukupuoleen perustuva väkivalta on tällä hetkellä yksi instituutin ajankohtaisista painopistealueista. Suomesta nytkisläisiä on vieraillut pariinkin kertaan instituutissa.

[ Lue lisää → ]

Espanja: Abortin kieltäminen tarkoittaa sen yksityistämistä

Espanjan hallitus ajaa oikeusministeri Alberto Ruíz Gallardónin johdolla maan aborttilainsäädännön tiukentamista. Uusi laki vie maan vuosikymmenten taa sallien raskauden keskeytyksen vain raiskauksen uhreille tai naisille, joiden hengen raskaus vaarantaa.

Kyseessä saattaa olla ennakkotapaus, sillä Espanja ei ole ainoa naisten oikeuksien kaventamista kaavaileva Euroopan maa. Myös Ranskan parlamentti on konservatiivien aloitteesta keskustellut asiasta. Toisaalta Ranska kuitenkin hyväksyi lievennyksen aborttilakiinsa tammikuussa, ja nyt naisen ei enää tarvitse perustella abortin syytä Ranskassa.

Euroopan vasemmistopuolue European Left sekä Euroopan parlamentin vasemmistoryhmä ovat pitäneet kasvavaa uuskonservatiiviaaltoa naisten oikeuksien kannalta erittäin huolestuttavana.

Hiukset ja kunnia

Naisiin kohdistuvan väkivallan keinoista osa elää ajasta aikaan

Käveleskelen rauhassa Memorial de la Liberte retrouvee -museossa Quinevillessä, Ranskassa. Museossa esitellään Normandiaa toisen maailmansodan miehityksen vuosilta ja maihinnousun 1944 ajalta. Keskeisen sijan saavat sotilaiden sijaan siviilit, kylien naiset, lapset ja vanhukset. Tämä on arjen historiaa.

Jään kuin magneettina tuijottamaan kuvaa, jossa kuorma-auton lavalla istuu kaljuiksi ajeltuja naisia. Tavaan ranskankielisiä selostustekstejä korkeintaan kohtalaisella menestyksellä, mutta saan ranskankielentaitoiselta vahvistuksen siitä, mitä tällä kuvalla on haluttu viestiä.

Kuvassa on maihinnousun ja Ranskan vapautumisen jälkeen kyläläisten halveksittaviksi tuotuja nuoria ranskalaisnaisia, jotka ovat miehityksen aikana olleet suhteissa saksalaissotilaiden kanssa.

Hallitukselle näkemiin – tasa-arvotyö jatkuu

Vasemmistoliiton lähtö hallituksesta herätti luonnollisesti etenkin vasemmistoväen keskuudessa aikamoista kuhinaa. Innokkaasti postasimme muutaman päivän ajan uutislinkkejä ja blogauksia facebookit ja twitterit täyteen. Mieltä lämmittävällä tavalla myös laajemmat kansanjoukot osallistuivat viestittelyyn A-studion Sakari Kilpelän suorittaman floppihaastattelun jälkeen.

Perusteluja puolueen ratkaisulle kerrattiin ehkä ensimmäistä kertaa viimeisten kolmen vuoden aikana varsin yhteisellä viestillä: emme ole hallituksessa, joka ei pienennä tuloeroja ja vähennä köyhyyttä. Tarjosimme kestävämpiä ja vastuullisempia vaihtoehtoja vallitsevalle politiikalle, mutta ne eivät muille hallituspuolueille kelvanneet.

Selkeämmin ja näkyvämmin kuin koskaan puolueaktivismini aikana Vasemmistoliitto osoitti, mikä sille on tärkeintä ja mitkä ovat ehdottomia kipurajoja. On surullista, että se tarkoitti hallitustaipaleen päättymistä.

Mutta Vasemmiston agenda ei tyhjene tuloerojen kaventamiseen ja pienituloisten aseman parantamiseen. Punavihreän puolueen punaisuus tarkoittaa luokkaerojen poistamisen lisäksi myös muiden hierarkioiden ja valtarakenteiden ymmärtämistä ja romuttamista.