Vasemmistonaisten puhenainen valitaan viikonloppuna

Vasemmistonaiset kokoontuu viikonloppuna valtakunnalliseen kokoukseen Helsinkiin, jossa valitaan verkostolle uusi puhenainen, varapuhenaiset sekä valtikka. Henkilövalintojen lisäksi kokouksessa julkistetaan Vasemmistonaisten uusi ilme ja logo sekä linjataan tulevaisuuden politiikkaa hyväksymällä uusi naispoliittinen asiakirja.

Viikonlopun aluksi syvennymme teemaan “Naisten oikeudet äärioikeistolaistuvassa Euroopassa” yhteistyössä KSL Opintokeskuksen kanssa. Aiheeseen meidät johdattaa sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen, sukupuolentutkimuksen professori Johanna Kantola sekä europarlamentaarikkomme Silvia Modig. Seminaariin ja viikonloppuun tuo tervehdyksensä myös opetusministeri, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Ehdolle puhenaiseksi ovat asettuneet kansanedustajat Veronika Honkasalo Helsingistä ja Pia Lohikoski Keravalta. Puhenainen valitaan sunnuntaina klo 9.15.

Miksi juuri sinut pitäisi valita Vasemmistonaisten uudeksi puhenaiseksi?

Veronika Honkasalo: “Minut pitäisi valita Vasemmistonaisten puhenaiseksi, sillä tunnen suomalaisen feministisen liikkeen, sen keskeiset toimijat ja koko naisjärjestökentän erinomaisesti. Voisi sanoa, että olen suomalaisessa yhteiskunnassa yksi näkyvimmistä feministeistä. Toimin Vasemmistoliiton varapuheenjohtajana kolme ja puoli vuotta ja nyt haluan pistää energiani ja osaamiseni siihen, että Vasemmistonaisten profiili nousee esille niin puolueen sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Feministiset verkostoni ja osaamiseni ovat tässä tehtävässä kullanarvoinen asia. ”

Lue lisää Veronikan ajatuksista täältä.

Lue Veronikan blogaus Feministipistoja-blogista täältä.

Pia Lohikoski: “Uskon, että voisin kansanedustajana ja Vasemmistonaisten puheenjohtajana tukea järjestön näkyvyyttä. Haluan olla kehittämässä Vasemmistonaisten toimintaa moderniksi ja ajankohtaisiin tasa-arvoasioihin kantaaottavaksi naisjärjestöksi. Olen Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän edustaja eduskunnan naisverkoston työvaliokunnassa, joten olen jatkuvasti tasa-arvokysymysten äärellä ja haluan antaa niihin panokseni, myös Vasemmistonaisten ja vasemmistofeminismin hyväksi.”

Lue lisää Pian ajatuksista täältä.

Lue Pian blogaus Feministipistoja-blogista täältä.