Maahanmuuttajien hyväksikäyttö heikentää myös suomalaisten asemaa

Tervetuloa_feminismi_500x470Vasemmistonaiset tyrmää sisäministeri Petteri Orpon pyrkimykset hyväksikäyttää turvapaikanhakijoita suomalaisilla työmarkkinoilla.

Hyväntahtoisessa kotouttamisen kaapuun piilotetussa pyrkimyksessä teettää maahanmuuttajilla halpatyötä on kyse tyypillisestä oikeistopolitiikasta, jolla pyritään heikentämään lopulta kaikkien työntekijöiden asemaa.

– Hallitukselle ei tule riittämään vain maahanmuuttajien kyykytys, vaan ehdotus maahanmuuttajien palkka-alesta on linjassa hallituksen pakkolakiesityksen kanssa, Vasemmistonaisten puheenjohtaja Saila Ruuth toteaa.

Arvovaltaisina pidettyjen tahojen, kuten ministerien, esitykset maahanmuuttajien hyväksikäyttämisestä ovat kuitenkin omiaan normalisoimaan ennakkoluuloja ja vihaa maahanmuuttajia kohtaan.

– Toivoisinkin ymmärrystä siihen, että maahanmuuttajia riistämällä suomalaisten työtä tekevien, työttömien, opiskelijoiden, kotivanhempien ja eläkeläisten asema ei parane.

– Ainoa, mikä palkka-alella paranee, on yritysten osinkojenjako osakkeenomistajille, Ruuth muistuttaa.

Jokaisen aikuisen on kannettava myös omalla käytöksellään vastuu siitä, että ihmisvihamielinen ja hyväksikäytön hyväksyvä ilmapiiri ei yleisty. Useissa tutkimuksissa on muun muassa todettu, että maahanmuuttajat – etenkin alaikäiset maahanmuuttajat – ovat muita alttiimpia joutumaan ihmiskaupan ja seksibisneksen uhreiksi. Julkisuudessa on esitetty väitteitä, että Suomessakin olisi merkkejä tällaisesta.

Vihapuheen ja ennakkoluuloisuuden normalisoituminen ei vaikuta vain vihan ja ennakkoluulojen kohteisiin vaan koko yhteiskuntaan, myös vihaa ja ennakkoluuloja levittävien omaan lähipiirin ja itseen. Vihan ja ennakkoluulojen kyllästämä yhteiskunta on pelon yhteiskunta jokaiselle.

– Etenkin lasten täytyy voida elää turvallisuuden tunteessa mutta se tunne horjuu, jos sallimme vihamielisen ja ennakkoluuloisen puheen ja käyttäytymisen.

– Siksi toivoisinkin, että jokainen pitäisi huolen siitä, että voimme elää ilmapiirissä, jossa pelkoja ei lietsota ja ongelmiin puututaan asiallisesti.