Translaki uudistettava

Vasemmistonaiset: Transihmisten oikeudet kuntoon – translaki uudistettava

Vasemmistonaiset tukee Kuuluu kaikille -kampanjaa, joka tähtää translain kokonaisuudistukseen. Lainsäädännön uudistamisella halutaan vahvistaa transihmisten itsemääräämisoikeutta ja siirtää historiaan transprosessiin sisältyvä sterilisaatiovaatimus.

Nykyinen translaki edellyttää sukupuolen juridiselta korjaamiselta lääketieteellistä selvitystä siitä, että ihminen kokee pysyvästi kuuluvansa muuhun sukupuoleen ja että hän elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa. Tämän lisäksi vaaditaan todistusta siitä, että ihminen on lisääntymiskyvytön.

Käytännössä transihmiset pakkosteriloidaan ja heidän on käytävä läpi pitkällinen psykiatrinen ja lääketieteellinen prosessi, jotta he voivat saada kokemustaan vastaavat henkilöllisyyspaperit eli nimen ja henkilötunnuksen.

– Lähtökohdaksi täytyy ottaa ajatus siitä, että ihminen itse tietää ja määrittelee oman sukupuolensa, Vasemmistonaisten puheenjohtaja Saila Ruuth vaatii.

– Tällöin hän voi korjata juridisen sukupuolensa kokemustaan vastaavaksi omalla ilmoituksellaan, ilman psykiatrien ja lääkäreiden arviointeja ja tutkimuksia, jotka tähtäävät lääketieteelliseen sukupuolen korjausprosessiin.

Kyse on yhtäältä periaatteellisesta asiasta eli siitä, miellämmekö sukupuolen määräytyvän ulkoisista piirteistä kuten sukuelimistä vai ihmisen omasta kokemuksesta. Toisaalta kyse on myös käytännöllisestä asiasta, sillä kaikki transihmiset eivät halua lääketieteellistä korjausprosessia. Heille riittäisi se, että heidät tunnustettaisiin juridisesti oman sukupuolensa edustajiksi ja he saisivat sukupuolensa mukaisen nimen.

Suoranainen ihmisoikeusloukkaus on kuitenkin vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä juridisen sukupuolen korjaamisen edellytyksenä. Jokaisella ihmisellä, myös transihmisillä, on oikeus keholliseen koskemattomuuteen sekä perheeseen. Pakkosterilisaatio loukkaa molempia näistä oikeuksista ja siksi siitä on mahdollisimman pikaisesti luovuttava.

– Toki kampanja haastaa ja ravistelee itse kunkin käsityksiä siitä, mitä kaikkea sukupuoliin liittyy, sillä esimerkiksi lisääntymiskyvyttömyyden vaatimuksen poistaminen mahdollistaa sen, että miehet voivat olla raskaana ja synnyttää, Ruuth toteaa.

– Mutta ihmisoikeusloukkauksia ja itsemääräämisoikeuden rajoittamista ei voi perustella sillä, että enemmistön on vaikea luopua totutuista ajattelutavoissaan.

Nykylain mukaan sukupuolen korjaaminen on myös mahdollista vasta täysi-ikäisille vaikka kokemus omasta sukupuolesta on monille selvä jo lapsena tai nuorena. Se, että lapsia ja nuoria estetään elämästä omina itsenään, on tarpeettoman kärsimyksen ja haitan aiheuttamista.

Lisätiedot:
Saila Ruuth, 040 746 6441