Pro feminismi -palkinto Minna Kelhälle sekä Palmia-taistelun ammattiliitoille

Vasemmistonaiset myöntää vuoden 2014 Pro feminismi -palkinnon kolmelle taholle: kehittämispäällikkö Minna Kelhälle sekä JHL:n Helsingin yhteisjärjestölle ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle.

Pro feminismi -palkinto annetaan vuosittain taholle, joka on tehnyt työtä rakenteellisen epätasa-arvon poistamiseksi, sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi ja naisten aseman parantamiseksi. Tämän vuoden palkinnonsaajia yhdistää esimerkillinen työ omilla foorumeillaan saman tavoitteen eli työelämän tasa-arvon ja samapalkkaisuuden edistämiseksi.

Minna Kelhälle palkinto halutaan myöntää tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäen erityisavustajana tehdystä työstä tasa-arvolain sekä yhdenvertaisuuslain uudistamiseksi.

– Politiikassa on tyypillistä, että lukemattomat ihmiset tekevät töitä yhteisten tavoitteiden ja päämäärien eteen mutta julkisuudessa kunnia kertyy vain osalle, Vasemmistonaisten puhenainen Saila Ruuth muistuttaa.

– Tällä palkinnolla haluamme kiittää ja nostaa valokeilaan avainasemassa olleen uurastajan kulisseista eli Minna Kelhän, joka teki sinnikästä työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi poliittisesti perin ristivetoisessa ympäristössä.

Uurastuksen tuloksena eduskunnassa on käsiteltävänä parhaillaan uudistettu tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki, jotka voimaan tullessaan tuovat uusia työkaluja muun muassa työhön samapalkkaisuuden edistämiseksi.

Palkinto myönnetään myös JHL:n Helsingin yhteisjärjestölle ja AKT:lle, jotka alkusyksystä osoittivat ihailtavaa aktiivisuutta helsinkiläisen Palmia-liikelaitoksen työntekijöiden puolesta.

JHL:n Helsingin yhteisjärjestö järjesti vuorokauden mittaisen lakon vastalauseena Helsingin kaupungin Palmia-liikelaitoksen yhtiöittämistä kohtaan. AKT tuki lakkoa ja kieltäytyi hoitamasta korvaavaa julkista liikennettä.

– On upeaa, että pienipalkkaisten naisten ja maahanmuuttajien työolojen ja palkkojen puolesta ollaan valmiita taistelemaan kovin ottein, Ruuth iloitsee.

– On myös tärkeää muistaa, että liitot ovat yhtä kuin niiden jäsenet eli haluamme kiittää kaikkia niitä JHL:n ja AKT:n jäseniä, jotka osoittivat joukkovoimaa ja solidaarisuutta Palmian työntekijöitä kohtaan.