Vasemmistonaisilta hoiva- ja hoitopalvelujen pelastamisohjelma

-Vanhustenhoitoon tarkoitetut rahat käytettävä vanhustenhoitoon eikä osinkoihin

Suomalaiset ovat aiheellisesti raivoissaan siitä, että samaan aikaan yksityisen hoivayrityksen johtaja saa miljoonia euroja, kun hoidettavana olevilta vanhuksilta viedään ihmisarvo ja jopa henki ala-arvoisella hoidolla ja laiminlyönneillä.

-Yhteiskunnallinen vastuuttomuus on sietämätöntä vanhustenhoidossa, toteaa Helvi Kolehmainen Vasemmistonaisten hallituksesta.

-Ajatus avun tarvitsemisesta on pelottava, 78-vuotias Kolehmainen jatkaa.

Vasemmistonaiset laati pelastuspaketin hoiva- ja hoitopalveluiden saamiseksi kuntoon. Keskeisessä roolissa on sen varmistaminen, että palveluihin tarkoitetut verorahat todella käytetään palveluihin eikä omistajien voittoihin ja johtajien huippupalkkoihin.

-Ei ole mitään järkeä kaataa yhteisiä varojamme yrityksille, jotka eivät tuota sitä, mitä tilataan, vaan tilittävät verorahojamme yksityisiin taskuihin, kaupunginvaltuutettu Irma Hirsjärvi sanoo.

Voiton tuottamisen logiikka ei sovi hyvään hoitoon ja hoivaan. Tasa-arvoinen ja laadukas hoito ja hoiva vaativat aikaa, läsnäoloa ja kokonaisvaltaista käytettävissä olemista. Kun hoitoa ja hoivaa aletaan paloitella ja hinnoitella kuin tehdastuotantoprosessia, menetetään mahdollisuus inhimilliseen hoivaan.

Toinen keskeinen tekijä pelastuspaketissa on henkilöstömitoitusten ja laatukriteereiden kirjaaminen sitovasti lakiin. Julkisessa keskustelussa näkyy jatkuvasti se läpeensä virheellinen ajatus, että hoiva ja hoito olisivat jotain, mitä kuka tahansa voi tehdä. Kyse on perinteisesti naisille kuuluneiden tehtävien syvästä aliarvostamisesta sekä näkymättömäksi ja merkityksettömäksi tekemisestä.

-On räikeää ymmärtämättömyyttä kuvitella, että hoitajan koulutuksen saanut henkilö olisi pätevä siivooja tai keittäjä, siitä puhumattakaan, että tyystin kouluttamattomat henkilöt vastaavat jopa ammattimaisesta hoitotyöstä, superilainen pääluottamusmies Seija Piipponen-Pekkola toteaa.

Ihmisillä on oltava oikeus tarvita apua, hoitoa ja hoivaa ilman pelkoa heitteillejätöstä ja sietämättömissä oloissa elämisestä. Jos läheistemme ihmisarvoista elämää ja hyvinvointia ei nähdä tärkeiksi, se näkyy siinä, että rahaa ei löydy ja vastuuta kaadetaan yksilöille ja omaisille.

-Kyse on arvovalinnoista, Helvi Kolehmainen muistuttaa.

Vanhukset, vammaiset, mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, sairaat sekä muut apua tarvitsevat eivät ole kuluerä tai säästökohde, vaan läheisiämme ja rakkaitamme. Ihmisinä juuri niin arvokkaita kuin työssä käyvät, terveet ja vahvatkin läheisemme ja rakkaamme.

Lue neljän kohdan toimenpideohjelma hoiva- ja hoitopalveluiden pelastamiseksi täältä.

Lisätiedot:
Saila Ruuth