Pro Feminismi -palkinto Suostumus2018 -kampanjalle

Vasemmistonaiset myöntää vuoden 2018 Pro feminismi -palkinnon Suostumus2018-kampanjalle ja sen taustayhdistykselle eli Seksuaalinen itsemääräämisoikeus ry:lle.

Pro feminismi -palkinto annetaan vuosittain taholle, joka on tehnyt työtä rakenteellisen epätasa-arvon poistamiseksi, sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi ja naisten aseman parantamiseksi. Tämän vuoden palkinnonsaaja on kampanja, jolla kerättiin vaadittavat 50.000 nimeä kansalaisaloitteeseen, joka tähtää seksuaalisen itsemääräämisoikeuden vahvistamiseen.

Suostumus2018-kampanjan tavoite on se, että rikoslakia muutetaan siltä osin, että raiskaus määriteltäisiin suostumuksen puutteen kautta sen sijaan, että se määritellään käytetyn tai uhatun väkivallan kautta.

Aloite on tärkeää jatkumoa #metoo-keskustelulle, joka on käsitellyt seksuaalista häirintää ja ahdistelua. Aivan kuten kenellekään ei pidä olla epäselvää, että vihjailut, vislailut, huutelut, kaksimielisyydet, ehdottelut, yksityisyyteen menevät kommentit sekä puristelu, koskettelu, väkisin halaaminen tai suuteleminen ja loputtomat muut häirinnän ja ahdistelun muodot ovat yksiselitteisesti väärin, kenellekään ei pidä myöskään olla epäselvää, että seksi ilman suostumusta on väkivaltaa ja raiskaus.

Suostumus2018-kampanja on synnyttänyt ja ylläpitäny keskustelua siitä, mitä seksuaalinen itsemääräämisoikeus tarkoittaa ja mitä on vastuullinen ja vastavuoroinen seksuaalinen kanssakäyminen. Keskustelu on ollut arvokasta ennen kaikkea siksi, että Suomessa edelleen vallitsee liian vahvasti ajattelutapa, jossa tyttöjä ja naisia vastuutetaan siitä, etteivät tulisi raiskatuiksi ja heidän kohtaamiaan raiskauksia vähätellään jopa viranomaisten taholta milloin humalan ja milloin tytön tai naisen muun käytöksen perusteella.

Raiskauksen määritelmän muuttaminen rikoslakiin viestittäisi selkeästi, että jokaisella on oikeus määritellä omat koskemattomuutensa rajat ja muilla on velvollisuus niitä kunnioittaa. Vaikka olisi pukeutunut miten, juonut miten paljon tahansa, flirttaillut kuinka paljon vain, halunnut seksiä ja ollut aloitteellinenkin sen saamiseksi, on silti milloin tahansa oikeus olla haluamatta seksiä ja esimerkiksi keskeyttää seksin harrastaminen tai seksiin johtava tilanne.

Palkinnolla Vasemmistonaiset haluaa kiittää kaikkia niitä yksityishenkilöitä, kansalaisjärjestöjä ja muita tahoja, jotka ovat osallistuneet nimien keräämiseen kansalaisaloitteeseen. Vasemmistonaiset haastaa kaikki tulevan kevään eduskuntavaaleihin osallistuvat puolueet sitoutumaan siihen, että jo hallitusohjelmaan kirjataan, että raiskauksen määritelmä muutetaan seuraavan vaalikauden aikana.

Lisätiedot:
Saila Ruuth