Kotihoidontuen isiosa on askel oikeaan suuntaan

Vanhemmuuden epätasainen jakautuminen on keskeinen yhteiskunnallinen tasa-arvo-ongelma, jonka ratkaisemiseen tarvitaan reippaita toimia ja kunnollisia resursseja. Isät kärsivät heikommasta asemastaan vanhempana esimerkiksi huoltajuuskiistoissa, kun taas äidit kärsivät työmarkkinoilla korostuneesta roolistaan lastenhoidossa.

– Miehille korvamerkityn osuuden lohkaiseminen kotihoidontuesta olisi ajatuksellisesti oikeansuuntainen teko, mutta mieluummin näkisin, että hallitus jatkaisi vanhempainvapaan kehittämistä 6+6+6-mallin suuntaan, Ruuth esittää.

Mallissa molemmille vanhemmille on varattu oma kuuden kuukauden jakso, jonka lisäksi on vielä kuusi kuukautta perheen haluamalla tavalla jaettavaa vapaata.

– Kotihoidontuki on surkean pieni mutta monessa perheessä nimenomaan äiti kitkuttaa sen varassa useimmiten vähintään siihen asti kunnes lapsi on noin puolitoistavuotias. Siksi olisi parempi kehittää nimenomaan vanhempainvapaata ja jakaa sitä vanhempien kesken, Ruuth muistuttaa.