Hautalan ero kohtuuton rangaistus

Muodollisesti eropäätös on Hautalan oma mutta pääministeri Jyrki Kataisen järkkymätön tuki erolle saa epäilemään, että Katainen olisi itse kannustanut Hautalaa eroamaan.

Vasemmistonaisten varapuheenjohtaja Kotila katsoo, että ero vaikuttaa senkin takia niin kohtuuttomalta, että hädin tuskin pöly on laskeutunut Kataista itseään koskeneen Himas-kohun ympäriltä. Himas-kohussa pääministeri Kataisen muistikuvat ja tiedotus siitä, miten 700 000 euron tutkimushanke päätettiin tilata ilman kilpailutusta Pekka Himaselta, eivät saaneet vahvistusta muilta asianosaisilta kuten Tekesiltä ja Suomen Akatemialta.

Väärien tietojen antamisen lisäksi oikeuskansleri Jaakko Jonkka totesi, että pääministerin johtama valtioneuvoston kanslia todella menetteli tapauksessa väärin. Pääministerin ei kuitenkaan tarvinnut kantaa poliittista vastuuta asiasta.

– Ei tunnu kovin kaukaa haetulta aavistukselta, että kynnys eroon on huomattavasti matalammalla nais- kuin miesministerin kohdalla, Kotila toteaa.