Vasemmistonaisten Pro Feminismi 2012 -palkinto Sade Kondelinille

Turkulainen Kondelin on pitänyt esillä transsukupuolisten ihmisten asemaa ja mm. järjesti lokakuussa Helsingissä translain uudistusta vaatineen mielenosoituksen. Mielenosoituksessa vaadittiin translakiin liittyvien ihmisoikeusongelmien, kuten lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksen sukupuolen tunnustamisen ehtona, pikaista korjaamista.

Kondelin on myös esiintynyt julkisuudessa transsukupuolisena miehenä. Sukupuolivähemmistöihin kohdistuu edelleen paljon ennakkoluuloja, syrjintää ja jopa väkivaltaa. Siksi Vasemmistonaisten mielestä omasta transsukupuolisuudesta kertominen on rohkeutta vaativa ja palkinnon arvoinen teko.

Kuntavaaliehdokkaana Kondelin nosti esille, miten myös kuntapolitiikka vaikuttaa transihmisten elämään:

– Sukupuolivähemmistöjen oikeuksien huomiointi kuntatason päätöksenteossa on olematonta. Kuitenkin näillä päätöksillä vaikutetaan todella monin tavoin transihmisten arkeen: Voinko käyttää kaupungin uimahalleja? Joudunko selittelemään ”väärää” henkilötunnuksen loppuosaa työvoimatoimistossa? Uskallanko vaatia opettajia käyttämään uutta nimeäni koulussa? Voinko tulla kaapista, jos olen kaupungilla töissä?

Vasemmistonaisten mielestä sukupuolisen itsemääräämisoikeuden lisääminen parantaa myös naisten asemaa. Vasemmistonaiset yhtyy vaatimukseen siitä, että Suomen ajastaan jälkeen jäänyt translaki uudistetaan pikaisesti siten, että se kunnioittaa transihmisten sukupuolista itsemääräämisoikeutta ja ruumiillista koskemattomuutta.

Pro feminismi -palkinto myönnettiin nyt kahdeksannen kerran: aiemmin sen ovat saaneet PAM:n varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen, kirjailija Claes Andersson, toimittaja Jorma Hentilä, professori Teivo Teivainen, kansanedustaja Kari Uotila, tutkija Jiri Nieminen ja konduktööri, Vasemmistonuorten varapuheenjohtaja, Juuso Aromaa.