Palkkaeron kaventaminen vaatii rahaa, ei työryhmiä

– Suomessa on vuosikausia istunut korkean tason työryhmiä ja on tehty ohjelmia palkkaeron poistamisesta, mutta kehitys on ollut tuskastuttavan hidasta, Vasemmistonaisten puheenjohtaja Saila Ruuth huomauttaa.

– Eiköhän se ole jo selvää, ettei palkkaeroa poisteta kokouksilla ja papereilla vaan rahalla.

Työnantajapuoli ja oikeistopuolueet uskovat edelleen järkkymättömästi työmarkkinoiden segregaation eli sukupuolen mukaisen jakautumisen purkamiseen palkkaeron poistamisen keinona. Segregaation purkaminen on Vasemmistonaisten mielestä ehdottoman tärkeä tavoite, mutta liian hidas keino palkkaerojen purkamisessa.

– Sitä paitsi julkisen sektorin palkat ovat joka tapauksessa hävyttömän huonot ja niitä pitää nostaa vastaamaan työn vaativuutta vaikka segregaatio purettaisiin heti huomenna, Vasemmistonaiset vaatii.

Sen sijaan, että kuntatyöntekijöiden asemaa parannettaisiin, moni kunta on päätynyt ulkoistamaan ja yksityistämään toimintojaan. Se johtaa lähes poikkeuksetta työntekijöiden palkkojen ja työehtojen huonontumiseen eikä edes tuo haluttuja säästöjä.

Samapalkkaisuuden saavuttamiseksi myös perhevapaat on jaettava tasaisemmin vanhempien kesken siirtymällä perhevapaiden 6+6+6-malliin. Lisäksi luottamusmiesten ja -naisten on saatava oikeus verrata eri työehtosopimusten piiriin kuuluvien työntekijöiden palkkoja työpaikoilla, jotta perusteettomiin palkkaeroihin päästään käsiksi ja samanarvoisista töistä aletaan maksaa samaa palkkaa.

Naiset ansaitsivat vuonna 2009 keskimäärin 82 prosenttia miesten palkoista. Tavoitteeksi on asetettu palkkaeron pienentäminen 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä mutta nykyisillä toimilla tavoitetta ei saavuteta.

Sukupuolten välinen palkkaero kasvaa selvästi perheellistymisiässä sekä yli 50-vuotiailla. Naisten miehiä heikompi palkkaus on suurimmillaan 60-vuotiaiden keskuudessa, jolloin keskimääräinen palkka on 75,3 prosenttia miesten palkasta.

Vieraskielisten naisten ansiotason ero kotimaista kieltä puhuviin miehiin verrattuna arvioidaan olevan jopa yli 38 prosenttia. Naisten keskimäärin matalammat palkat näkyvät myöhemmin myös pienempinä eläkkeinä.