Vasemmistonaisten Pro feminismi 2011 -palkinto Juuso Aromaalle

Hyvinkääläinen Aromaa esitti lokakuussa, että miesten tulisi järjestää Lutkamarssin vastinpariksi Jätkämarssin miesten toisiinsa kohdistamaa väkivaltaa vastaan. Blogissaan Aromaa hämmästeli lutkamarssin saamaa vastaanottoa monien mieskeskustelijoiden joukossa.

– Naisiin kohdistuvasta väkivallasta puhuminen tulkitaan usein kuitenkin jonkinlaiseksi hyökkäykseksi miessukupuolta kohtaan. Sen toteaminen, että miehet lyövät ja raiskaavat naisia ja että tämä ei ole oikein, ei ole mitään feminististä vihapuhetta. Se on feminististä tosipuhetta, Aromaa kirjoitti.

Aromaa vaati huomiota keränneessä blogauksessaan miesten liittoutumista lutkamarssilaisten kanssa, jotta saavutettaisiin kulttuurin muutos.

– Katuväkivaltaa ei pidä hyväksyä, eikä sen edessä tarvitse nöyristellä!

Vasemmistonaisten mielestä on tärkeää, että miehet ottavat sukupuolijärjestelmän kriittiseen käsittelyyn. Erityisen tärkeää on nostaa esiin sellaisia miehisyyteen kyseenalaistamatta liitettyjä puolia, jotka ovat haitallisia niin miehille kuin naisille.

Aromaa on muutenkin osoittanut ymmärtävänsä yhteiskunnan sukupuolittuneen luonteen sekä poliittisten päätösten erilaiset vaikutukset miehiin ja naisiin. Esimerkiksi työssään Helsingin lähiliikenteen konduktöörinä Aromaa on huomannut, että julkisen liikenteen käyttäjistä enemmistö on naisia. Facebookissa Aromaa kehottikin naisia muistamaan, että joukkoliikenteen edistäminen ei ole vain liikenne- tai ilmastopolitiikkaa vaan myös tasa-arvopolitiikkaa.

Pro feminismi -palkinto myönnettiin nyt seitsemännen kerran: aiemmin sen ovat saaneet PAM:n varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen, kirjailija Claes Andersson, toimittaja Jorma Hentilä, professori Teivo Teivainen, kansanedustaja Kari Uotila sekä tutkija Jiri Nieminen.