Puolustusvoimien ruokahuollon palkka-ale estettävä

– Sen sijaan, että säästöjä hankitaan leikkaamalla puolustusvoimien naistyöntekijöiden palkkoja, puolustusministeriön pitäisi pikaisesti alkaa valmistella asepalveluksen lyhentämistä neljään kuukauteen, Vasemmistonaisten puheenjohtaja Saila Ruuth vaatii.

Puolustusministeriön palkka-alesuunnitelma on räikeä esimerkki siitä, mitä yksityistämisessä ja yhtiöittämisessä todellisuudessa tavoitellaan. Yksityistämisen puolestapuhujat väittävät, että julkisen sektorin toiminta on tehotonta ja kallista. Tehokkuuden saavuttamisen sijaan yksityistämisellä heikennetään työntekijöiden asemaa.

– Puolustusvoimien kulurakenteessa ruokahuollon naisten palkkojen huonontamisella tuskin edes saadaan kummoisia säästöjä aikaiseksi. Onkin uskomatonta, että valtio näyttää omalla toiminnallaan esimerkkiä palkkadumppauksessa, Ruuth huomauttaa.

– Armeijassa näyttää olevan muutenkin vaikeuksia puolustaa naistyöntekijöiden asemaa, minkä puolustusvoimien komentaja Ari Puheloisen teettämä tasa-arvoselvityskin kertoo, Ruuth toteaa.

Vasemmistonaiset tukee JHL:n kamppailua pienipalkkaisten naisten oikeuksien puolesta.