Keittiöpöydän politiikkaa tarvitaan

– Kysymyksessä on positiivinen yhteiskuntapoliittinen innovaatio, joka ei saa kaatua ennakkoluuloihin, väärinkäsityksiin tai lyhytnäköisiin taloudellisiin laskelmiin.

Vasemmistonaisten mielestä ei ole oikein, että hallitusohjelma ja hallituksen muodostaminen pyörii ainoastaan Portugalin ja euron ympärillä.

– Vaikka euron tulevaisuus vaikuttaa Euroopan unionin kansalaisiin monin tavoin, ja yhteisymmärryksen löytyminen on edellytys hallituksen muodostamiselle, tarvitaan myös keittiöpöydän politiikkaa. Se tarkoittaa, että puututaan konkreettisesti ihmisten arkeen vaikuttaviin asioihin, kuten perheen ja työn joustavaan yhteensovittamiseen.

– Miten lapset hoidetaan, miten lähes umpikujaan ajautunut terveydenhoito uudistetaan, miten mahdollistetaan vanhuksille arvokas ja hyvä elämä, miten sukupuolten tasa-arvoa kohennetaan, miten maassamme voivat elää muualta tänne saapuneet ja miten pahoinvointia ja köyhyyttä vähennetään?

– Näihin kysymyksiin kansalaiset valtuuttivat viime vaaleissa poliitikot löytämään ratkaisuja ja tekemään niiden puolesta tosissaan töitä, Pirkko Kotila muistuttaa.

Lisätietoja:

Pirkko Kotila, varapuhenainen, puhelin 040 700 5397 pirkko [dot] kotila [at] verkkotie [dot] fi

Lena Paju, naispoliittinen sihteeri, puhelin 050 591 1216 lena [dot] paju [at] vasemmistoliitto [dot] fi