Euroopan Vasemmistonaiset: Nato-sodilla ei tuoda rauhaa ja ihmisoikeuksia

Nato on osallistunut Afganistanin sotaan jo lähes kymmenen vuoden ajan. Libyaa Nato on pommittanut melkein neljä kuukautta. On selvää, ettei rauhaa, vapautta ja ihmisoikeuksia luoda sotilaallisin toimin. Päinvastoin, sota ja miehitys estää yhteiskunnan kehittämisen ihmisten omista tarpeista lähtien. Turvattomuus ja köyhyys onkin lisääntynyt sekä Afganistanissa että Libyassa.

Naiset ovat erityisen haavoittuvaisia sodan oloissa. Vaikka naiset eivät olisi sotilaita, he silti kärsivät vakavasti sodasta. Yksi sodankäynnin keinoista on naisten ja lasten raiskaukset. Myös yhteiskunnan infrastuktuurin tuhoutuminen vaikeuttaa vakavasti naisten elämää, sillä hoiva ja uusintamistyö ovat naisten vastuulla niin rauhan kuin sodankin aikana. Naiset täytyykin ottaa tasavertaisesti mukaan rauhanneuvotteluihin ja uudelleenrakentamiseen kuten YK:n päätöslauselma 1325 vaatii.

Natoa ei selvästi kiinnosta turvallisuuden ja ihmisten itsemääräämisoikeuden lisääminen vaan uusliberalistisen talouden laajentaminen. Länsimaiden vallanpitäjät kävivät kauppaa Afganistanin ja Libyan diktaattoreiden kanssa viimeiseen asti ennen Nato-iskuja. Tälläkään hetkellä ihmisoikeuksien tai naisten oikeuksien rikkominen ei haittaa kaupankäyntiä esimerkiksi Saudi-Arabian kanssa. On ilmeistä, että todellisuudessa länsimaita kiinnostaa öljy, maakaasu ja poliittinen valta strategisilla alueilla. Naton sotatoimilla ei ole mitään tekemistä demokratian, vapauden tai naisten oikeuksien kanssa.

EL-fem ei hyväksy sotaa ja väkivaltaa missään oloissa vaan ajaa globaalia tasa-arvoa. EL-fem on osa maailmanlaajuista feminististä ja rauhanliikettä ja haluaa osoittaa kaiken tukensa ja solidaarisuutensa sota-alueilla eläviä naisia kohtaan. Ihailemme niiden naisten rohkeutta, jotka kriisin keskellä kamppailevat rauhanomaisten ratkaisujen ja dialogin puolesta.

Länsimaiden onkin lopetettava sotatoimet ja asekaupat välittömästi. Niiden sijaan on tuettava paikallisten ihmisten ja yhteisöjen kamppailua diktaattoreita vastaan ja heikennettävä diktaattoreiden valtaa poliittisin keinoin.