Saila Ruuthista Vasemmistonaisten uusi puheenjohtaja

– Panostan Valtikan puheenjohtajana muun muassa siihen, että puolueemme puheenjohtaja Paavo Arhinmäki puhuu Valtikan jo useita vuosia ajamia tasa-arvoasioista myös muillekin kuin meille eli vasemmistonaisille, Saila Ruuth sanoi kiitospuheessaan.

Ruuth haluaa myös, että vasemmistonaiset tekevät yhteistyötä muidenkin feministinaisten kuin vasemmistolaisten feministinaisten kanssa. Laajaa  yhteistyötä tarvitaan esimerkiksi siihen, että myös SAK saadaan ottamaan 6+6+6-mallin tavoitteisiinsa.

– Hyvä politiikka on myös sitä, että me viihdymme yhdessä. Lisäksi Ruuth antoi evästystä kevään 2011 eduskuntavaaleihin liittyen: Toivotan kaikille intoa ja voimia seuraaville viidelle kuukaudelle eduskuntavaalityöhön. On realistista, että Vasemmistoliitto saa 20 paikkaa, joista vähintään kahdeksan on naista, Saila Ruuth päättää.

38-vuotias opettaja Mervi Lappalainen Turusta ja 47-vuotias toimittaja Pirkko Kotila Vantaalta valittiin Valtikan uusiksi varapuheenjohtajiksi.

Vasemmistonaisten kaksipäiväinen kokous ja 20-vuotisjuhlat järjestettiin Valkoisessa Salissa Helsingissä.

Vasemmistonaisten kokousedustajat valitsivat sunnuntaina lisäksi Valtikan jäseniksi  20 naista eri puolilta Suomea.

Valitut ovat: Leena Eräsaari, 61, professori, Helsinki; Saara Hartzell, 58, tuottaja, toimittaja, Rovaniemi; Kaarina Kailo, 59, tutkija, Kiiminki; Kirre Koivunen, 41, yhteisöpedagogi, maisteri, Rauma; Heidi Komulainen, 27, sosiaalityöntekijä, Kuopio; Riikka Korpinurmi, 31, jaostosihteeri, Helsinki; Sisko Korrensalo, 61, sairaanhoidonopettaja, Kemi; Laura Mankki, 27, jatko-opiskelija, Jyväskylä; Katariina Mäkinen, 29, jatko-opiskelija, Tampere; Eija Nurmi, 59, puistotyöntekijä, Raisio; Ritva Oinonen, 46, psykologi, Hämeenlinna; Lenita Pihlaja, 56, opinto-ohjaaja, opettaja Jyväskylä; Milla Pyykkönen, 28, opiskelija, Helsinki; Raisa Ranta, 32, insinööri, hankeneuvoja, Pori; Miriam Sato Ramirez, 53, opettaja, Hankasalmi; Martina Reuter, 47, akatemiatutkija, Helsinki; Sanna Ruusunen, 45, kassa, talonmies, Helsinki; Riikka Taavetti, 28, pääsihteeri, Helsinki; Arja Tylli, 50, aineenopettaja, Riihimäki ja Seija Piipponen-Pekkola, 50, ohjaaja, lähihoitaja, Kotka.