Reumasairaalasta koko Suomen reumahoidon koordinoija

Reumapotilaat ovat tälläkin hetkellä eriarvoisessa asemassa, sillä kaikki tarvitsevat eivät saa kotikunnaltaan tai Kelalta Reuman sairaalaan maksusitoumuksia. Säästöjen nimissä reumahoitoja järjestetään eri paikkakunnilla vaihtelevalla menestyksellä. Paikoitellen reumahoitoon on mahdottomat jonot eikä osaavia ammattilaisia löydy.

– Tällainen säästäminen aiheuttaa lopulta kahta kauheammat kulut, sillä reuma voi aiheuttaa nopeasti vaurioita ja jopa invalidisoida, jos hoitoon ei pääse ajoissa tai annetaan huonoa hoitoa, huomauttaa Vasemmistonaisten varapuheenjohtaja Saila Ruuth.

Reuman sairaalalla olisikin erinomaiset edellytykset alkaa koordinoida ja kouluttaa koko Suomen terveydenhuollon reuma-asiantuntijoita. Yhdistämällä Reuman sairaalan ja alueellisten sairaaloiden reumaosastojen voimat, taattaisiin nopeampi pääsy hoitoon ja vältyttäisin vääriltä hoitovalinnoilta. Tämä säästäisi lopulta merkittävästi yhteiskunnan varoja, sillä reuman huono hoito aiheuttaa nykyään mittavia kustannuksia mm. sairauspoissaolojen, työkyvyttömyyseläkkeiden, leikkauskulujen ja vammaispalvelujen myötä.

Reuman sairaala on mainio esimerkki siitä, että yksityiset toimijat eivät pysty takaamaan kaikille tasa-arvoista pääsyä asiantuntevan ja korkeatasoisen hoidon pariin vaan siihen tarvitaan julkista sektoria ja kollektiivista vastuunkantoa.