Pro feminismi 2010 –palkinto Jiri Niemiselle

Palkinto annetaan Jiri Niemiselle, koska hän on tukenut feminismin näkymistä sekä vasemmistossa että akateemisessa maailmassa. Hän osallistuu aktiivisesti miehistä ja miesliikkeestä käytävään keskusteluun, jota valitettavan harva mies edelleenkään tekee jättäen samalla naiset yksin. Nieminen on korostanut, että feminismi vapauttaa myös miehiä kyseenalaistaessaan sukupuolirooleja. Jiri Nieminen on myös Vasemmistoliiton miespoliittisen työryhmän jäsen.

Väitöskirjaansa viimeistelevä Jiri Nieminen edustaa kriittistä miestutkimusta, jossa miestä ja maskuliinisuutta ei oteta annettuna, vaan ”erilaisia maskuliinisuuksia pyritään paikantamaan ja laittamaan kritiikin kautta liikenteeseen”, kuten palkinnon saaja on itse kirjoittanut.

Jiri Nieminen on tarkastellut hegemonisen maskuliinisuuden käsitettä. Sillä tarkoitetaan vallitsevaa mieheyden ihannetta, johon suuri osa miehistä haluaisi samaistua tai ainakin tukee sitä, vaikka kyseinen ihanne olisi heidän omien etujensa vastaista.

Esimerkkinä politiikassa toimivista lukuisista perinteisen maskuliinisuuden edustajista Nieminen on maininnut oivana esimerkkinä Timo Soinin, joka väittää, ”ettei duunarimies voi kannattaa nykyvasemmiston punavihreitä nössöarvoja”.

Niemisen mielestä menestyvä miespoliitikko on tänä päivänä mediatähti, joka ei ainoastaan hyödynnä hegemonisen maskuliinisuuden mahdollistamia valtarakenteita luodessaan suhteita äänestäjiin, vaan hän myös luo käsitystä oikeanlaisesta miehisyydestä.

– Samalla hän tulee rajanneeksi, halusi tai ei,  ihanteeseen sopimattomat  miehet – ja myös naiset – ulkopuolelle, Nieminen sanoo.