Pankkikriisien varjolla ei saa tuhota naisten tarvitsemia hyvinvointipalveluja

Kaikissa maailman maissa naiset muodostavat enemmistön yhteiskunnan vähävaraisista, ja he ovat myötävaikuttaneet vähiten luotto- ja rahoituskriisien syntyyn. Vasemmistonaisten mielestä onkin epäoikeudenmukaista maksattaa pankkikriisit julkisia hyvinvointipalveluja tekevillä ja tarvitsevilla naisilla, joiden ääntä ja tarpeita erittäin harvoin kuullaan ja kuunnellaan EU:n valtiovarainministerien tapaamisissa ja IMF:n luottopäätöksiä tehtäessä.

Finanssimarkkinoilla sekä johdannais- ja osakekaupoissa liikkuu päivittäin kymmeniä miljardeja euroja. Pääsääntöisesti nämä rahanliikkeet tapahtuvat ilman minkäänlaista veroa. Vasemmistonaiset vaatii valtionvarainministereitä sopimaan pikaisesti transaktioveron käyttöönottamisesta. Epäterveen talouden purkamiseksi myös veroparatiiseista on tehtävä loppu. Sekä kansallista että kansainvälistä sääntelyä ja valvontaa on lisättävä estämään nykyisen kaltaisen taantuman toistuminen.

Vaikuttaa siltä, että Yhdysvaltojen, Kreikan ja Irlannin pankkikriisien ja asuntolainakuplan aiheuttamien jättivelkojen ja hätäpakettien varjolla pyritään ideologisin ja poliittisin perustein alasajamaan julkisia palveluita. Hyvinvointipalvelut ovat yhteistä omaisuuttamme, jonka vaarantamiseen syylliset on laitettava vastuuseen teoistaan.

Siksi Vasemmistonaisten mielestä kriisin aiheuttajilta on vähintäänkin perittävä takaisin yhteiskunnalliset tuet, bonukset ja keinottelulla ansaitut voitot.