Pro feminismi 2009 –palkinto Kari Uotilalle

Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan miesjaoston puheenjohtaja Kari Uotila on aktiivinen sukupuolten tasa-arvon edistäjä. Hän vetää mm. Vasemmistoliiton miespoliittista ryhmää, joka on tehnyt työtä vanhempainvapaan pidentämiseksi ja jakamiseksi molempien vanhempien kesken 6+6+6 –mallin mukaisesti. Uotila on tehnyt asiasta myös lakialoitteen.

Asevelvollisuuden pakollisuus vain miehille on Uotilan mukaan epätasa-arvon näkyvä merkki. Hän onkin esittänyt vapaaehtoista turvallisuuskolutusta sekä naisille että miehille.

Uotila valittiin tänä syksynä Suomen Palloliiton varapuheenjohtajaksi. Valintansa jälkeen hän ehdotti, että naisten osuus eri hallinnon tasoilla tulee nostaa vastaamaan heidän määräänsä Palloliiton jäsenistä vuoteen 2016 mennessä.

– Suomi antoi ensimmäisenä maana yli sata vuotta sitten naisille oikeuden äänestää ja olla ehdolla vaaleissa. Suomella ja Suomen Palloliitolla on nyt onnistuneiden naisten EM-kisojen jälkeen sopiva hetki olla aloitteellinen myös naisten aseman vahvistamisessa urheilukulttuurissa.

Valtikan mukaan Kari Uotila on toiminnassaan onnistuneesti tuonut esille, että myös mies on sukupuoli ja tasa-arvon edistäminen on naisten ja miesten yhteinen asia ja etu.

– Sukupuolten tasa-arvo ei ole nollasummapeliä, vaan siinä kaikki voittavat, Kari Uotila sanoo.

Pro feminismi – palkinto myönnettiin nyt viidennen kerran: aiemmin sen ovat saaneet PAM:n varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen, kirjailija Claes Andersson, toimittaja Jorma Hentilä ja professori Teivo Teivainen.