Keskustan, kokoomuksen, vihreiden ja RKP:n kannettava globaali vastuunsa budjettiriihessä

– Jos hallitus budjettiriihessään leikkaa apuansa, näiden leikkausten kohteena ovatkin ennen kaikkea äärimmäisessä köyhyydessä elävät ja kansalaisoikeudettomat tytöt ja naiset. Ja jokainen tingitty euro konkreettisesti maksaa ihmishenkiä. Tästä hallituspuolueet kuitenkin härskisti vaikenevat, Sirnö syyttää.

Viime vuonna joka minuutti kuoli äiti raskauteen tai synnytykseen. Joka minuutti kuoli 20 lasta. Ja päivässä 7 000 uutta ihmistä sai hiv/aids -tartunnan. Maailmanpankin puheenjohtaja ennusti jo alkuvuonna, että ilmasto-, ruoka- ja talouskriisin seurauksena tämän vuoden aikana nämä tilastot pahenevat entisestään elleivät vauraat länsimaat lisää merkittävästi apuaan kehittyville maille.

– Ennuste on Vanhasen hallituksen tiedossa. Niinpä Suomen hallituksen aikeet leikata kehitysyhteistyömäärärahoja kevään kehyksessä sovitusta onkin selkeä osoitus välinpitämättömyydestä ja lyhytnäköisestä politiikasta, jolla ongelmien ratkaisemisen sijaan niitä moninkertaistetaan, Sirnö sanoo.

Vasemmistonaiset muistuttaa, ettei eurojen siirto köyhältä toiselle tai Vihreiden ehdottoma pakolaismenojen naamiointi kehitysyhteistyöksi auta kehittyviä maita kamppailussa äärimmäistä köyhyyttä vastaan tai poista kotimaista kurjuutta. Eikä poista Keskustan, Kokoomuksen,Vihreiden ja RKP:n vastuuta kehittyvien maiden asukkaiden elämästä.

Lisätietoja:
Vasemmistonaisten puhenainen, kansanedustaja Minna Sirnö 050 511 3127