Epäluottamuslause ministeri Risikon vanhushoivalle

– Ei ole mitään takuita, että lakia noudatetaan, jos palvelujen valvontaan ja hoitohenkilökuntaan ei vieläkään myönnetä lisää rahallisia ja henkilökuntaresursseja, Vasemmistonaisten varapuhenainen Kaarina Kailo sanoo.

Markkinaohjautuvalla porvarilailla voi olla merkittäviä vaikutuksia kuntien vastuisiin vanhusten hoidossa ja hoivassa. Yhä suurempi osa vanhuksista halutaan siirtää pitkäaikaissairaaloista ja vanhainkodeista, jotka luetaan laitoshoidoksi, palveluasumiseen. Helsingissä eläkepommiin ”varaudutaan” laitospaikkojen lisäämisen sijasta täysin ristiriitaisesti niiden vähentämiseen.

Kailo muistuttaa, että laitos- ja palveluasumisella on suuri ero. Päätös syventää eläkeläisten eriarvoisuutta lisätessään samalla hyvätuloisten vanhusten valinnanvapautta. Edellisessä hoitomaksu on 83 % tuloista. Sillä maksulla saa kaiken hoidosta hoivaan eli asuu turvallisesti kotia vastaavin  palveluin. 13 % oman rahan osuuden, jonka minimi on liki 100 euroa, voi käyttää haluamallaan tavalla.

Palveluasumisessa puolestaan maksetaan vuokra ja peruspalvelupaketti, jonka sisältöä voi kuvata lähinnä sanalla siistiminen. Kaikesta muusta maksetaan erikseen alkaen ruuasta ja henkilökohtaisesta hygieniasta. Palveluasumisessa vuokran ja peruspaketin jälkeen kaikkeen muuhun elämiseen pitää jäädä kaupungin palveluasunnossa noin 250 euroa, silla pitää ostaa mm. lääkkeet.  Runsaasti apua tarvitsevien vanhusten kannalta palveluasuminen on taloudellisesti epävarma asumismuoto.

Kailo muistuttaa, että palveluasumista tarjoavat myös yksityiset yritykset, joilta kunta voi ostaa paikkoja.

– Vanhukset halutaan siirtää markkinoiden hoiviin palveluasumiseen ja täysin markkinaehtoiseen senioriasumiseen.

– Miten porvareiden ja vihreiden moraali kestää sen, että vanhukset pannaan maksamaan muiden veronkevennykset, Kailo kysyy.

Lisäksi oikeisto on ajaa kunnan palveluihin liittyvien normien purkamista, joka sotii parempien laatusuositusten ja minimistandardien tarvetta vastaan.

– Ministeri Risikko siis jatkoi kyselytunnilla muunnellun totuuden käytäntöjä, joihin viime aikoina on viitattu ”maan tapana.” Vanhuspalvelujen parantamisen suhteen tämä ei lupaa hyvää.

Lisätiedot:
Vasemmistonaisten varapuheenjohtaja, Kiimingin kunnanvaltuuston ja – hallituksen jäsen Kaarina Kailo, fil.tri 050 375 3246
Naispoliittinen sihteeri Lena Paju 050 591 1216