Elisabeth Rehn nimitettävä Suomen YK:n erityisedustajaehdokkaaksi

– Hallituksen haluttomuus nimetä ehdokasta tähän huippupaikkaan on kummallista. Etenkin, kun tuohon tehtävään on muun muassa moni afrikkalainen valtio esittänyt suomalaista, ministeri Elisabeth Rehniä, ihmettelee Sirnö.

– Mielestäni ministeri Rehn on loistava ehdokas kyseiseen tehtävään. Hänen asiantuntemustaan ja kokemustaan arvostetaan sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Ministeri Rehn on maailmanlaajuisesti yksi niistä harvoista huippuasiantuntijoista, jotka soveltuvat erinomaisesti juuri tähän YK:n erityisedustajatehtävään. Siksi hänet pitäisi nopeasti nimetä Suomen ehdokkaaksi erityisedustajan tehtävään, Sirnö vaatii.

– Nimeämällä ministeri Rehnin ehdokkaakseen Vanhasen hallitus voisi myös kiillottaa komissaarioehdokasprosessissa tahrautunutta tasa-arvon edistämismainettaan. Toteuttaisihan Rehnin valinta myös tavoitetta lisätä naisten määrää YK:n huipputehtävissä, Sirnö muistuttaa.

Kansanedustaja Minna Sirnö jätti 7.10.2009 asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.

Lisätietoja:
Minna Sirnö, 050 511 3127