Paikkaako Vanhanen kattonsa lisäämällä pienituloisten maksuja?

– Kun Vanhasen hallitus on monellakin tapaa luistanut peruspalveluiden rahoitusvastuusta, eivätkä keskusta, kokoomus, vihreät ja rkp näillä näkymin aio nostaa valtion osuutta palveluiden rahoituksesta, Vanhasen katosta seuraisi hyvin todennäköisesti palveluiden leikkauksia. Vanhasen katto siis veisi suojan monen suomalaisen sujuvalta arjelta, toteaa Sirnö.

Suomalaiset ovat päätyneet viime vuosina kärkisijoille OECD:ssa korkeiden terveyden- ja sosiaalihuollon omavastuuosuuksien maksajina. Tämän eriarvoistavan palvelujen rahoituspolitiikan pysäyttämisen sijaan Vanhasen katto johtaisi ihmisten itsensä suoraan maksaman osuuden kasvuun entisestäänkin keskeisten peruspalveluiden osalta.

Kunnallisten palveluiden ja omavastuuosuuksien kehityksellä on erityisen suuri merkitys pienituloisimmille suomalaisille. Palvelujen harveneminen ja taloudellisen saavutettavuuden kynnyksen nostaminen todennäköisesti johtaisivat terveys- ja hyvinvointierojen vielä nykyistäkin rajumpaan kasvuun Suomessa.

– Tällaista politiikka ei voi yksinkertaisesti hyväksyä. Yksikään ihminen ei saa pudota kunnallisten turvaverkkojen ulkopuolelle vain siksi, että Vanhanen haluaa paikata mainettaan kuntakentällä. Kunnallisverokattojen sijaan Vanhasen kumppaneineen pitäisi aidosti vahvistaa kuntataloutta ja vahvistaa pienituloisimpien suomalaisten pärjäämistä, Sirnö sanoo.

– Vanhasen hallitukset ovat tehneet kunnista pääomatuloilla elävien veroparatiiseja. Verokysymysten osalta Vanhasen pitäisikin mitä pikemmin varmistaa, että kaikki suomalaiset, myös koroilla ja osingoilla elävät, osallistuisivat yhteisvastuullisemmin verojen kautta kunnallisten palveluiden rahoitukseen, Sirnö vaatii.

– Ja kuntalaisten toimeentulon osalta Vanhasen pitäisi haastaa itsensä ratkaisemaan ongelma, miksi kaikista pienituloisimmalla suomalaisilla on kaikista raskain kokonaisverotaakka. Näiden suomalaisten suojantarve ei vain tunnu kiinnostavan pääministeriä, pahoittelee Sirnö.