Kakkosauton verotuksen koventaminen ei ole tasa-arvokysymys

– On kiitettävää, että asioita tarkastellaan sukupuolten tasa-arvonäkökulmasta, mutta tällä kertaa Lehtomäki heittää lapsen pesuveden mukana, Vasemmistonaisten naispoliittinen sihteeri Lena Paju sanoo.

– Tärkeintä  on vähentää liikenteen päästöjä ja tehdä kaikin tavoin paikallinen julkinen liikenne ja raideliikenne edulliseksi ja sujuvaksi naisille ja miehille. Tässä työssä hallitus on epäonnistunut.

– Jos asiaa tarkastellaan perheen tasa-arvon kannalta, ”kakkosautoa”, eli naisen autoa tarvitaan, koska ”ykkösauto” eli se suurempi ja kalliimpi seisoo miehen työpaikan edessä. Kahden vanhemman perheessä asian voisi järjestää niin, että auto on sen käytössä, joka sitä enemmän tarvitsee. Jos halutaan huviajeluauto, sen käytöstä voisi rokottaa hieman. Pääsääntöisesti verotuksen on tapahduttava yksilö- ei perhekohtaisesti.

– Koska julkinen liikenne takkuilee varsinkin maaseudulla, pienemmissä kaupungeissa ja taajamissa, pienten lasten ja rattaiden kanssa on houkuttelevaa liikkua omalla autolla. VR on heikentänyt palvelujaan, eikä junissa välttämättä saa apua lastenvaunujen nosteluun ja kaksosten vaunut eivät ilman purkamista edes mahdu pendolinojen ovista.

– Vanhempia ei siksi tule syyllistää auton käytöstä. Mutta julkisen vallan velvollisuus on tehdä julkisen liikenteen käyttö helpoksi ja kannustavaksi, Lena Paju toteaa.