Budjetin sukupuolivaikutukset jälleen kielteisiä

– Ilmeisesti hallitus on sokea sille, että naisen euro on edelleen 80 senttiä. Koska naiset tekevät edelleen miehiä enemmän silppu- ja pätkätöitä, kuilu miesten ja naisten ansioiden välillä kasvaa entisestään, kritisoi Vasemmistonaisten puhenainen, kansanedustaja Minna Sirnö Valtikan kokouksessa Helsingissä lauantaina.

Kohdistamalla veroalevara vain pieni- ja keskituloisille, miesten ja naisten ostovoimaeroa olisi aidosti voitu kuroa umpeen. Hallituksen esittämällä veromallilla kuitenkin kuilu käteen jäävän osuuden välillä kasvaa entisestään miesten eduksi. Pieni- ja keskituloisille suunnattu työtulovähennys ei tätä korvaa. Ruokakassia ei täytetä prosenteilla, vaan euroilla, Vasemmistonaiset muistuttaa.

– On käsittämätöntä, että tasa-arvoon vannovat Vihreät ja RKP ovat suostuneet tällaiseen epäoikeudenmukaisuuteen, ihmettelee Sirnö.Vasemmistonaisten mukaan Vanhasen II hallituksen käänteinen Robin Hood -malli syö kuntien mahdollisuutta työllistää lisää ihmisiä vanhustenpalveluihin, terveydenhuoltoon, päivähoitoon ja kouluihin.  Hallitus ei myöskään millään tavoin edesauta kuntien kykyä maksaa muutakin kuin kunta-alan minimipalkkoja.

Kuntatyöntekijöistä neljä viidestä on naisia. Vasemmistonaisten mielestä näyttääkin siltä, että Vanhanen ja Katainen pettävät sairaanhoitajat sekä muut julkisen sektorin matalapalkkaiset naiset ja heidän oikeutuksensa kohtuulliseen palkkaan jo toistamiseen parin vuoden sisällä.

Naiset ovat myös kuntapalveluiden suurkuluttajia. Siksi hallituksen budjettiesityksessään ruokkima kasvava työvoimapula peruspalveluissa sekä omavastuun lisäämien puolestaan vaikeuttavat erityisesti naisten mahdollisuutta saada tarvitsemiaan palveluita. Hallitus tietoisesti unohtaa, että terveysasema on pienituloisen kotiäidin, työttömän ja eläkeläisen ainut työterveyspalvelu.