Ulkomaalaisviraston toiminta saatava valvonnan alle

Ulkomaalaisvirasto ei suostu ottamaan huomioon sukupuoleen liittyviä perusteita kansainvälistä suojelua myöntäessään. Muun muassa pakkoavioliitot tai kunniaväkivalta ovat todellisia, monien naisten kohtaamia uhkia, joiden perusteella turvapaikka pitäisi myöntää. Naze Aghain ja ruandalaisen ”Clairen” tapaukset ovat kuitenkin osoittaneet, että Ulkomaalaisvirasto keksii aina perusteen käännytykselle. Ulkomaalaislain uudistamisesta ei ole apua niin kauan kuin Ulkomaalaisviraston asenteet estävät lain kirjaimen ja hengen toteuttamisen.

Vasemmistonaiset vaatii, että Ulkomaalaisviraston toiminta saatetaan demokraattisen valvonnan alaisuuteen.

Suomessa myönnetään vuosittain erittäin vähän turvapaikkoja eikä edes pakolaiskiintiötä täytetä. Suomen ulkomaalaisviraston tutkijat eivät hyväksy pakolaisiksi ihmisiä, jotka YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on jo arvioinut pakolaiskriteerit täyttäviksi. Pakolaiskiintiö on myös perusteettoman pieni (750 pakolaista vuonna 2007). Suomella olisi kaikki mahdollisuudet ottaa vastaan huomattavasti enemmän kansainvälistä suojelua tarvitsevia ihmisiä ja turvapaikanhakijoita.

Naze Aghain ja ”Clairen” tilanteet eivät ole yksittäistapauksia, vaan kuvastavat suomalaisen maahanmuuttopolitiikan arkea. Vasemmistonaiset vaatii, että turvapaikka myönnetään kaikille suojelua tarvitseville. Suomen on toteutettava turvapaikkapolitiikassaan kansainvälisen suojelun periaatteita.

– Suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa on myös muutettava avoimemmaksi niin, että henkilöille, joille ei myönnetä turvapaikkaa, myönnetään pysyvä oleskelulupa. Ihmisille, jotka haluavat rakentaa elämäänsä Suomessa, on annettava siihen mahdollisuus, Sirnö painottaa.