Hoiva-alan naispalkat saatava kuntoon

– Nyt tarvitaan poliittista tahtoa ja rehellisyyttä, Vasemmistonaisten puhenainen Nana Korpelainen sanoi puhuessaan Vasemmistonaisten hoivatapahtumassa Turussa viime viikonloppuna.

– Asiaa on turha vierittää ammattiliittojen vastuulle, valtion tehtävä on taata, että kunnilla on rahaa kunnon palkkojen maksamiseen. Pelottelut valtavilla kunnallisverojen korotuksilla hoitajien oikeudenmukaisten palkkojen takia, ovat epärehellisiä. Nyt jos koskaan on varaa tehdä tämä historiallinen ja kansalaisten hyväksymä suunnanmuutos: maksaa vaativaa ja elintärkeää työtä tekeville naisille heidän ansaitsemansa palkka.

Suomalainen terveydenhoitojärjestelmä on yksi Euroopan halvimmista. Tämä ”edullisuus” on saavutettu maksamalla hoitohenkilökunnalle huonoa palkkaa. Siksi suomalaiset hoitajat lähtevät muihin maihin saatuaan ensin Suomessa korkeatasoisen ja kalliin koulutuksen. Hoitajien työolot ovat myös usein inhimillisemmät muualla.

– Tämä jos mikä tulee kalliiksi ja pahentaa työvoimapulaa alalla, Korpelainen huomauttaa.

Hoitajien palkkojen korotus on vasta päänavaus, koko sosiaali- ja terveysalan palkkaus vaatii remonttia, Valtikka toteaa. Tämä koskee myös muita naisvaltaisia matalapalkka-aloja. Naisten ja miesten palkkaerot eivät myöskään pienene, ellei naisille ruveta maksamaan paremmin.

Korpelainen korostaa, että palkankorotukset yksin eivät riitä, vaan hoitajien määrää tulee lisätä hyvien julkisten terveyspalveluiden varmistamiseksi maassamme. Hyvä hoito on ihmisoikeuskysymys.