Vasemmistoliitto on vahvasti naisten puolue

– Jonkinlaisesta demokratiavajeesta puolueessa kertoo, että naisten määrä valituiksi tulleissa ei vastaa naisten äänimäärää, Vasemmistonaisten Valtikka toteaa.

Näkyvästi lahjakkaaksi naispoliitikoksi profiloituneen puolueen entisen puheenjohtajan Suvi-Anne Siimeksen vetäytymisen seuraukset eivät välttämättä ole takaisku puolueen suosiolle naisten keskuudessa. Se edellyttää, että pidetään tietoisesti huolta siitä, että naisten luottamus ja kiinnostus puoluetta kohtaan voi säilyä ja lisääntyä. Puoluejohdon valinnoissa ja politiikan sisällöissä ei pidä unohtaa naisia ja naisten arkea.  Vasemmistoliitosta on tehtävä entistä enemmän naismyönteinen puolue.

– Vasemmistoliiton johtoon on tarjolla päteviä ja politiikassa kokeneita naisia, Valtikan yksi puhenainen Nana Korpelainen muistuttaa.

Ympäristökysymysten, kehitysmaakysymysten, etnisten ja muiden vähemmistöjen oikeuksien, rauhan saavuttamisen ja sukupuolten tasa-arvon edistämisen pitää olla Vasemmistoliiton politiikassa kulmakiviä. Ilman niitä ei voida säilyttää työpaikkoja eikä laajentaa demokratiaa tai kansalaisten oikeuksia sen enempää kotimaassa, Euroopassa kuin globaalistikaan, Valtikka toteaa. Ilman niitä ei myöskään kansalaisten arjen sujuvuus ja turvallisuus voi toteutua.

Hyvinvointivaltion kriisi palveluiden heikennyksineen on myös sukupuolipoliittinen konflikti.

– Köyhyyden kasvot naisistuvat – ja ovat sitä kautta yhä useammin myös lapsen kasvot Suomessakin, Leena Eräsaari Valtikasta sanoo.

Tämän hetkinen brutaali keskustelu naiskaupan tarpeellisuudesta tai hedelmöityshoitojen epäämisestä joiltakin naisilta seksuaalisen suuntautumisen myötä, kertovat takaiskusta naisten aseman edistymisessä. Näennäisestä marginaalisuudestaan huolimatta ne ovat keskeisiä kaikkien naisten asemalle, sukupuolten tasa-arvolle ja ihmisarvolle, Valtikka muistuttaa.