Vasemmistoliiton kiinnitettävä huomiota köyhyyden naisistumiseen

– Uskon, että tämä näkyy puolueen politiikassa. Uusi puheenjohtaja Martti Korhonen otti linjapuheessaan esille useita sukupuolipoliittisia teemoja. Mm. hänen arvostelunsa nykyistä suomalaista ”kätkettyä hyvinvointivaltiomallia” vastaan on myös naisten puolesta puhumista. Julkisen työn kilpailuttaminen, ulkoistaminen ja yksityistäminen koituu nimenomaan naisten tappioksi niin julkisen palvelun työntekijöinä kuin palveluiden käyttäjinä, Valtikan puhenainen Nana Korpelainen sanoo.

Valtikan mielestä Korhonen nosti ansiokkaasti esille myös päiväkotien, peruskoulujen ja sivistys- ja kulttuuritoimen alibudjetoinnin. Jos Suomi olisi samalla viivalla muiden Pohjoismaiden kanssa, julkiselle sektorille tarvittaisiin 200 000 uutta työntekijää. Vasemmistoliiton on tehtävä työtä, jotta tämä toteutuu.

Korhonen korosti myös suvausta eli sukupuolivaikutusten arviointia kaikessa politiikassa.

Konkreettinen tasa-arvoteko Valtikan mielestä olisi esimerkiksi puolueen vaalibudjetin laadinta suvaus-menetelmällä. Puolueiden naisjärjestöt saavat asetuksen mukaan kahdeksan prosenttia yleisestä puoluetuesta. Valtikka edellyttää, että puolueen saamasta vaalituesta käytetään myös vähintään kahdeksan prosenttia erityiseen naisten vaalityöhön.

Vasemmistoliiton tulee Valtikan mielestä myös nykyistä enemmän sekä ottaa selvää että ottaa kantaa ajankohtaisiin spesifisti sukupuolipoliittisiin teemoihin. Näitä ovat esimerkiksi naisiin kohdistuva väkivalta, johon kuuluu niin ihmiskauppa kuin prostituutio, oikeus hedelmöityshoitoihin ja yksinhuoltajien asema.

Suomalainen politiikka on edelleen hämmästyttävän sukupuolisokeaa, Valtikka toteaa. Vasemmistoliitossa ja Vasemmistonaisissa tätä tautia on yritetty parantaa. Lääkkeeksi Valtikka toistaa edelleen ehdotuksensa, että puolueessa aloitetaan feministinen koulutus. Koulutuksessa selvitetään sekä sukupuolen merkitystä yhteiskunnassa että naisten miehiä heikompaa asemaa ja keinoja tilanteen korjaamiseksi. Koulutus tulee aloittaa puoluehallituksesta ja puolueen työntekijöistä.

– Uusi puheenjohtaja voi torjua epäilyjä tasa-arvon takapakista Vasemmistoliitossa ja samalla näyttää mallia muille puolueille aloittamalla tällaisen koulutuksen, puhenainen Katja Syvärinen sanoo.