Naisasialle ohjelma-aikaa Ylessä

– Naisohjelmien lisäämisen sijasta Yleisradiossa tehdään jälleen organisaatiouudistusta ja toimittaja Päivi Istalan Moninainen-ohjelma aiotaan sen myötä lakkauttaa, naispoliittinen sihteeri Lena Paju pahoittelee.

Yleisradio on julkisen palvelun viestintäyhtiö. Vasemmistonaisten mielestä tämä tarkoittaa, että Ylen on tuotettava parasta mahdollista ohjelmaa ja sen on palveltava koko kansaa moniarvoisesti.

Yleisradion arvot on säädetty laissa. Ylen arvoja ovat muun muassa monipuolisuus ja korkea laatu, jonka perustana on ammattitaito. Käytännössä tämä Ylen omien määrittelyjen mukaan tarkoittaa esimerkiksi tasapuolista käsittelytapaa ja ohjelman tuottamista kaikille yleisöryhmille. Vasemmistonaiset kysyy näkyvätkö nämä arvot, vai kilpaileeko Yle liian usein kaupallisten kanavien kanssa. Kilpailu koituu Ylen tappioksi, kun ohjelmien laatu huononee ja henkilöstö on kohtuuttoman kovilla.

Tällä hetkellä radiossa on kolme naiserityistä ohjelmaa, Yle Radio 1:n Ilonan ystävät, Yle Radio Suomen joka toinen kuukausi lähetettävä Naisten ilta ja saman kanavan nyt lakkautettava Moninainen-ohjelma. Viimeksi mainittu tuli pari vuotta sitten legendaarisen Naisten tunnin tilalle.

– Moninainen käsittelee nais- ja sukupuolten tasa-arvoasioiden lisäksi muun muassa maahanmuuttajia ja etnisiä vähemmistöjä ja ikäsyrjintää, eli ”naisasia” on siinäkin ohjelmassa koettu liian suppeaksi näkökulmaksi, Lena Paju huomauttaa.

Moninainen on Suomen suosituimman radiokanavan eli Radio Suomen ainoa kunnolla toimitettu edes osittain naiserityinen ohjelma. Naisten ilta -ohjelma perustuu lähinnä kuuntelijoiden soittoihin ja toimitettu osuus on minimissään, kuten yhä useammassa ohjelmassa nykyään.

– Tämäkö on Ylen ohjelmapolitiikan anti naisten aseman ja sukupuolten tasa-arvon edistämisessä äänioikeuden juhlavuonna, Vasemmistonaiset kysyy.