Vasemmistonaiset vaativat väkivaltatutkimusta

Väkivallan vastaista työtä on sen jälkeen tehty paljon ja parisuhdeväkivallasta puhutaan entistä enemmän. Vasemmistonaisten hallitus Valtikka puhui asiasta viikonlopulla Valkeakoskella seminaarissaan, jossa asiantuntijoina kuultiin Etelä-Suomen Lääninhallituksen suunnittelijaa Petteri summasta ja Naisasialiitto Unionin pääsihteeriä Tanja Auvista.

Viime aikoina julkisessa keskustelussa on puhuttu paljon erilaisista väkivaltatutkimuksista ja toisaalta väkivallan muodoista. Väkivallan uhreista ja tekijöistä annetaan monenlaisia prosenttilukuja. Aina ei ko. tutkimuksen tarkoituksena ole kartoittaa parisuhdeväkivaltaa, mutta tuloksia tulkitaan julkisessa keskustelussa tästä näkökulmasta. Näin kävi esimerkiksi poliisin ja Etelä-Suomen lääninhallituksen tekemälle kansalliselle turvallisuustutkimukselle, jossa kysyttiin perheväkivallan kokemisesta. Vaikka tekijän sukupuolta ei kysytty, median tekemä johtopäätös oli, että parisuhdeväkivallasta jopa 30 % on naisten tekemää. Parisuhdeväkivalta ja perheväkivalta sotketaan helposti toisiinsa.

Tämä heijastui kansalaiskeskusteluun: aikaisempaa tutkimusta ja feministejä syytettiin liioittelusta ja jopa valehtelusta parisuhdeväkivaltaa koskevissa kannanotoissaan. Turvallisuustutkimus vahvisti kuitenkin näkemystä siitä, että Suomessa on hälyttävästi väkivaltaa perheiden sisällä.

Vasemmistonaisten mielestä on tärkeää tutkia sekä naisiin kohdistuvaa että naisten tekemää väkivaltaa. Tutkimukset ovat erittäin tärkeitä työvälineitä politiikassa. ”Usko, toivo, hakkaus II” -tutkimus on toteutettava mitä pikimmiten.