Hallituksen ihmiskauppalakiesitys on torso

Palermon sopimus velvoittaa myös prostituution kysynnän vähentämiseen ja siksi on tärkeää, että seksin ostamisen rangaistavuus otetaan osaksi ihmiskauppalainsäädäntöä, Vasemmistonaisten puhenaiset Inna Ilivitzky, Nana Korpelainen ja Katja Syvärinen vaativat. Ilivitzky ja Korpelainen ovat myös puoluehallituksen jäseniä, Syvärinen on puoluevaltuuston puheenjohtaja.

Puhenaiset harmittelevat, ettei oikeusministeri Johannes Koskisen uskaltanut tuoda omaa kantansa mukaista esitystä.

– Mikä on kääntänyt ministerin pään, puhenaiset ihmettelevät.

He muistuttavat, että Vasemmistoliitto otti jo kolme vuotta sitten puoluekokouksessa kannan, että seksin ostamisen kriminalisointi on yksi tapa vähentää kansainvälistä naiskauppaa.

– Tämä on puolueen kanta. Yksittäisten Vasemmistoliiton kansanedustajien kivikautiset, epäasialliset ja suurta tietämättömyyttä osoittavat näkemykset, joissa sekoitetaan seksuaalisuus ja ihmisruumiin ostaminen, eivät siis edusta puolueen näkemyksiä, puhenaiset toteavat.